2010. július 11., vasárnap

Kandalló építése házilag

Történet: A házunk tervezésénél már eldöntöttük, hogy szeretnénk majd egy kandallót a nappalinkba felállítani. Ezért a kéményt ennek megfelelően alakítottuk ki. Aztán  mikorra aktuálissá vált a megépítése, az árajánlatok kérésénél rádöbbentünk, hogy számunkra megfizethetetlenül magas összegeket kértek a szakemberek. Párom sokat beszélt ezekkel az emberkékkel és sokat olvasott utána a témáról is. Ezért úgy határoztunk, hogy mi magunk fogjuk megépíteni azt. A címeres, régi téglát egy ház bontásánál szereztük ingyen, így csak a belső égéstérre és fűtéscsőre kellett beruháznunk igazából.
Elkészítés:  Először is a kandalló alatt a beton sokkal vastagabb mint másutt, statikailag a súly miatt. A fotókon is jól látható, hogy a hátsófal, a boltív és az ülőpad részével kezdtük a falazást. (Habarcs egy spéci, hőt bíró anyagból van, mert fontos volt, hogy idővel majd ne porladjon szét a hő hatására.) Mögött,e a fal mentén végig hőszigetelő és hőfólia lett feltéve. Az égéstér behelyezése nem volt egyszerű, férfimunka volt a javából. Egyébként maga a vas-monstrum betonáthidalókon nyugszik.  A kéménycsövet gipszkartonnal takartuk el, amit utána lefestettem. A fa gerenda körben és a két ülőke az én kezem munkája, ezzel járultam hozzá a dologhoz. A gerenda a tető készítéséből maradt meg, amit lecsiszoltam, egy impregnáló szerrel kezeltem le hő ellen és csak ezután következett a festés. Amikor a központi fűtést még nem szeretnénk beindítani, őszi napokon este jó szolgálatot tesz. Karácsonykor feldekorálva és begyújtva pedig igazán a szoba ékessége tud lenni.

5 megjegyzés:

  1. Kedves Katalin ! Kérdezném a gerenda tűztér felöli része szigetelve van,vagy estleg egy téglasor van-e mögötte,

    Köszi Károly

    VálaszTörlés
  2. Kedves Károly!
    Kérdésedre a válaszom: A mi esetünkben a falra egy kb. 10cm-es kasírozott, hőtükrös szigetelést tettünk(amit a tetőknél is használnak). Ezt követte egy sor tégla ugyan abból az anyagból, amiből a kandalló többi része is készült (régi címeres tégla). Ezt viszont nem fektetve, hanem a keskenyebbik oldalával raktuk fel. A habarcs a kandallóhoz spéci hőálló, hogy ne porladjon el a hőtől! Azután következett a tűztér. Ez a mi esetünkben azért kellett, mert a fal másik oldalán egy kamra van, amit nem szerettünk volna, hogy felmelegítsen. Nálad, ha főfalra kerülne a kandalló, akkor érdemes mögötte szigetelni,hogy ne vesszen el a hő, viszont, ha egy másik lakószoba van, akkor nem szükséges. Remélem, tudtam segíteni! (-:

    VálaszTörlés
  3. Kedves Katalin!
    A tűztérben a rostokat honnan szerezték be?

    VálaszTörlés
  4. Nekem is gondot okozott régebben, hogy a fa hasábokat nem tudtam rendesen elhelyezni a tűztérben és hogy alatta nem kapott a tűz elég levegőt. Furcsán fog hangzani, de lomtalanításból szereztem a rostot, szerencsém volt vele, ugyanis unokatestvérem kidobta, én meg elhoztam. Eredetileg a vas elemeket ő vágta le, hegesztette össze és hajlította meg, mivel van egy olyan üzemük, ami fém termékekkel foglalkozik. Üzletben ezek szerint külön nem lehet kapni? Ha gondolja, segíthetek benne, hátha....

    VálaszTörlés
  5. Kedves Katalin!
    Szeretném megkérdezni, hogy a tűztér melletti téglát milyen habarccsal vagy ragasztóval raktátok fel mert mi próbálkoztunk flexibilis ragasztóval de szétporladt a hőtől és nem tudjuk, hogy mivel lehetne felrakni. Köszi Móni

    VálaszTörlés